a gasztronómia szerelmesétől a gasztronómiával kacérkodóknak
szerző minden jogot fenntart magának

2012. október 30., kedd

Puha mézes

A mézes receptjét kedvenc szakácskönyvben, Lajos Mari 66 karácsonyi édességében olvastam. Mindenkinek ajánlom megvételre a könyvet, olyan alapmű, ami nem hiányozhat egy fiatalasszony konyhájából sem! :))

Mindig féltem a mézesektől, mert ragadnak. ÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚútálom, ha ráragad a kezemre a tészta, bezzeg az amcsi nők, ahogy elnézegettem a sütis blogokat, mind rendelkeznek olyan robotgéppel, ami a ragacsos ronda, vagy a nehezen összegyúrható omlós vajas tésztát is kikeverik, én meg kézzel morzsolom a vajat naphosszat, hogy akarjon már barátkozni a liszttel.

Visszatérve a mézesemhez. Szóval féltem, hogy ragad, és továbbra is félek, mert tényleg ragad! :) Előnye, hogy robotgéppel (mezei habverőkar) összekeverhető, csak később lesz nehéz kivarázsolni és dolgozni vele.

Hozzávalók:
125 gramm méz
125 gramm vaj/margarin (fél kocka)
3 egész tojás
kevés citromlé
25 dkg átszitált porcukor
25 dkg finomliszt
25 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
1 kávéskanál szódabikarbóna
2 evőkanál mézeskalács fűszer

1 tojás és 1 kk tej a teteje megkenéséhez
valamint dió, mandula, vagy amit akarsz a tetejére

Lajos Mari nem tk. lisztet írt, de nekem véletlen ez volt itthon, már annak is örültem, hogy van itthon rozslisztem és hogy ilyet ír a recept. Így utólag kóstolva, egyáltalán nem érzik rajta, hogy tk. a liszt, főleg, hogy rozs; persze ezzel az egy tk. rozsliszttel egyébként nagyon meg vagyok elégedve, nekem jobb, mint a tönköly, vagy társai.

Hogy kell sütni:
A margarint és a mézet mikróban addig melegítettem, mígnem a margarin elolvadt. Nagyon kell figyelgetni, mindig félpercenként ránéztem, nehogy baj legyen. Utána teljesen ki kell hűteni.

3 tojást, kevés citromlét és a porcukrot elkezdjük mixelni. Mikor habos, akkor beleöntjük a kihűlt mézes vajat és azt is összemixeljük. Ezután a külön tálban összekevert száraz összetevők jönnek, részletenként a masszánkhoz adva, a habverő el is bír vele. A mézeskalács fűszerből kevesebb is és több is mehet, én a túlzottan szagos kekszeket nem bírom. Ez a 2 ek még épp elviselhető, de lehet, hogy 1 is elég lett volna.
A tészta ragadós, nyúlós, nem baj, le kell fedni és legalább 3-4 órát, de akár egy egész éjszakát pihentetni a hűtőben.

Sütőt melegítsük elő 200 fokra! Vegyünk egy nagy tepsit és tegyünk bele sütőpapírt.

Lisztezett deszkán át kell gyúrni, ekkor kissé jobb lesz a helyzet, már nem ragad annyira. Előtte az edényből alig lehet kivarázsolni, több cafatban. :] A kezünk mindig legyen lisztes, hogy ne kapjunk idegbajt.
Osszuk 8 felé a tésztát. Továbbra is lisztes kézzel kell bánni vele, különben nagyon ragad. A 8 darabból egyenként gyúrjunk hosszúkás hengert, amit próbáljunk meg kb. 8-10 felé elvágni. Nekem a 8-as jobban bejött. A kis darabokból lisztes kézzel gyúrjunk gombócot, és nagyon picit meglapítva tegyük sütőpapírra. A közepét fakanál hegyes végével kicsit mélyítsük el, s a tojásos keverékkel való megkenés után, ide fektessünk egy-egy szem olajos magvat.

Mindössze 10 percig kell sütni, pár perc után rácsra szedni, s közben sülhet a köv. adag. 3 tepsi lesz belőle.
Valóban isteni puha, még a bolti puszedlinél is puhább, legalábbis most sütés után pár órával még mindenképp.

Azon ne tessen csodálkozni, hogy milyen sárga a süti teteje, ugyanis nekem nem volt egész tojásom, ellenben volt sárgájám a mai egyéb sütkérezésből, így sűrű sárgával kentem meg a cici formára sült mézeseket.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése