a gasztronómia szerelmesétől a gasztronómiával kacérkodóknak
szerző minden jogot fenntart magának

2011. július 14., csütörtök

Bableves sonkával


Mondhatnám azt is, hogy Jókai bableves, de nem tudom pontosan Jókai hogyan szerette ezt az igazi magyar levest; én viszont megosztom veletek, hogyan készül nálunk, hátha valaki kedvet kap és megfőzi.

Hozzávalók:
- 25 dkg salátabab
- 4-5 sárgarépa
- 1 zeller
- 1 fehér répa
- 1 fej vöröshagyma
- 2 kisebb krumpli
- só, bors, friss petrezselyem, vagy zeller levél
+ egy darab sonka kockákra vágva
rántáshoz:
- olaj
- liszt
- 5-6 gerezd szét zúzott fokhagyma
- őrölt pirospaprika
csipetkéhez: 1 tojás + liszt


Előző este beáztattam kb. 25 dkg babot. Lehetőleg salátababot vegyük, hogy minél nagyobbak és finomabbak legyenek a szemek.

Az egyik legnagyobb fazekamat készítem elő.

A fazékban feltettem főzni a babot, és az első forralóvizét leöntöttem róla. Másodjára már 1 fej megtisztított hagymával és a húsvétról maradt és lefagyasztott kisebb darab sonkával együtt tettem fel főzni, amelyet előzőleg kockákra vágtam. Sóztam, borsoztam, és magára hagytam. 60 percet állítottam be a konyhai vekkeren.
Eközben megtisztítottam a zöldségeket. Rögtön a fehérrépával és zellerrel kezdtem, apró karikára vágtam őket és mindjárt a fazékba kerültek.
A többi zöldséget tisztítás után szintén felvágtam, és mikor letelt a 60 perc, a leveshez adtam. Megkóstoltam és utána fűszereztem kicsit.
Újabb 1 órahosszát főztem fedő alatt.

Közben a fokhagymát áttörtem, olajban megpirítottam, rádobtam kb. 1 ek lisztet, azt is megpirítottam, rádobtam egy ek pirospaprikát, s ekkorra már csomós is lett. :) Ettől nem kell félni, fel kell engedni pici hideg vízzel, és habverővel csomómentesre keverni. Ekkortól a rántás ott várhatja a sorsát, nem kell kapkodni, csak felhasználás előtt kell még kettőt a habverővel keverni rajta. A csomósodás egyébként elkerülhető, hogyha jó sok olajat használ az ember, de én ennek nem vagyok híve.

Közben csipetkét készítettem, amit akár ki is lehet hagyni a levesből, ha túl sűrű. 1 tojást feltörtem és annyi liszttel gyúrtam össze, amennyitől kemény tészta vált belőle. Kissé besóztam, majd mikor a zöldségek majdnem megfőttek (mert a bab eddigre már kész is volt), szóval olyan 120 perc környékén, belecsipedtem a levesbe.

Amikor az összes zöldség, csipetke, sonka, bab, egyszóval minden megfőtt, akkor öntöttem bele a rántást, amivel a levest gyorsan kevergetni is kell, majd pár percig forralni, amíg kissé besűrűsödik.

Ha petrezselyem zöldet használunk, akkor azt elég a csipetkével együtt apróra vágva a leveshez adni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése