a gasztronómia szerelmesétől a gasztronómiával kacérkodóknak
szerző minden jogot fenntart magának

2010. március 23., kedd

Pufi fonott kalácsok


Jön a Húsvét, felteszem hát a fonott receptemet, amit pár napja sokadszorra készítettem el. A receptet én kísérleteztem ki, nekem nagyon bevált, különösképp, ha az ember kenyérsütő gépben dagasztatja meg.

500 g liszt
4 dkg élesztő
100 g cukor
2 tojás (melyből az egyik tojás felét félre teszem megkenésre)
220 ml tej
5 dkg vaj/margarin

Én az egészet beteszem kb ilyen sorrendben a kenyérsütő gépbe, hogy megdagassza nekem. Akinek ilyen nincs, az a 220 ml tejből vegyen el kicsit, langyosítsa meg, futtassa fel az élesztőt benne, s a hozzávalókból gyúrjon tésztát. Fontos jó sokáig gyúrni (min. 20 perc), hogy levegő jusson a tésztába. A tojásokból az egyik felét félre szoktam tenni a kalács megkenéséhez és csak 1,5 tojást teszek a tésztába, de akit nem zavar, hogy a kenőtojásból mindig marad (és ki kell dobni), az nyugodtan tegyen a tésztába 2 tojást és üssön fel egy újat a megkenéshez.

Legutóbb úgy csináltam a kalácsot, hogy nem vártam meg, hogy megkeljen a tészta, hanem keletlenül két egyenlő részbe osztottam, amit aztán még három-három részre vágtam fel. Az így keletkezett tésztadarabokat megközelítőleg egyforma rúdra sodortam és hármasával összefontam őket. Sütőpapírral kibélelt tepsire tettem őket, jó távol egymástól. Kétszer átkentem a fonatokat tojással és megszórtam a kalács tetejét nagyra vágott dióval. (aki szereti a mazsolát, az a tésztába tehet azt is)
Ezután bekapcsoltam a sütőt majdnem 50 C fokra (villanysütő legkisebb v. kelesztő fokozat), és ott vagy 30-40 percig kelesztettem még. Mikor megducultak, 180 C fokra feltekertem a villanysütőt és kb. 30 percig sütöttem őket.
Korábban úgy készítettem ezt a fajta kalácsot, hogy megkelesztettem és utána fontam őket össze, majd újra kelesztettem kicsit.

Néha azt csinálom, hogy sütőpapírral kibélelek (vagy kivajazok-lisztezek) egy nagy tortaformát, és fele tésztából kettős fonatot készítek, amit beletekerek a tortaformába és úgy sütöm ki.

Néha pedig kakaós fonottat készítek belőle, a következő módon:

A nagy adag tésztát ugyanúgy 6 részre vágom, de egyesével kilapítom őket a sodrófával, nagy plecsnit nyújtok belőlük :), megkenem a lapokat olvasztott vajjal és megszórom gazdagon instant kakaóporral. Ezután feltekerem a lapot, mint egy palacsintát. 3 "palacsintából" fonok egy kalácsot és a továbbiakban ugyanúgy járok el. Ez a fajta töltési mód azért jó, mert nem kell előre elkészíteni a tölteléket, mert soha nem lehet tudni, hogy mennyi kell majd belőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése